Suomalaiset AEV sähköautojen latauspisteet on valmistettu vuodesta 2019 Etelä-Pohjanmaalla. Latauspiste suunnittelussa ja kehityksessä on panostettu toimintavarmuuteen Suomen ankarissa sääolosuhteissa paukkupakkasista helle keleihin. AEV sähköauton latauspiste sopii omakoti asujalle, mökille ja vaikka työpaikalle varaston seinään. AEV latauspisteet on varustettu voimavirtapistotulpalla, jonka ansiosta latauspisteen asennus ja käyttöönotto on nopeaa ja vaivatonta.
Sivun alalaitaan on listattu muutamia vaihtoehtoja AEV latauspisteistä
Tässä alla yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia liittyen sähköauton lataukseen.
- Kysymys 1: Voinko ladata 1-vaiheista sähkö-/plug-in hybridi autoa voimavirtapistokkeesta?
- Vastaus: Kyllä ilman muuta voit. Sähkö-/plug-in hybridi auto hyödyntää tällöin 1-vaihetta tarjolla olevista 3-vaiheesta.
- Kysymys 2: Voinko ladata 2-vaiheista sähkö-/plug-in hybridi autoa voimavirtapistokkeesta?
- Vastaus: Kyllä ilman muuta voit. Sähkö-/plug-in hybridi auto hyödyntää tällöin 2-vaihetta tarjolla olevista 3-vaiheesta.
- Kysymys 3: Millaisen maksimi lataustehon sähkö-/plug-in hybridi auto voi saada voimavirtapistokkeesta 1, 2 tai 3 vaiheisessa latauksessa?
- Vastaus 1: 1-vaiheisessa latauksessa ajoneuvo voi saada max. 3.7kW lataustehon, normaalisti teho vaihtelee 3.3kW - 3.7kW välillä riippuen ajoneuvosta, sekä jos pakkanen yllättää latausteho saattaa olla normaalia alempi.
- Vastaus 2: 2-vaiheisessa latauksessa ajoneuvo voi saada max. 7.4kW lataustehon, normaalisti teho vaihtelee 6.6kW - 7.4kW välillä riippuen ajoneuvosta, sekä jos pakkanen yllättää latausteho saattaa olla normaalia alempi.
- Vastaus 3: 3-vaiheisessa latauksessa ajoneuvo voi saada max. 11kW lataustehon, normaalisti teho vaihtelee 9.9kW - 11kW välillä riippuen ajoneuvosta, sekä jos pakkanen yllättää latausteho saattaa olla normaalia alempi.
- Kysymys 4: Jos sähkökaapissa ei ole voimavirtapistoketta onko silloin helpompi asennuttaa voimavirtapistoke haluttuun paikkaan vai asennuttaa kiinteä asenteinen latausasema?
- Vastaus: Voimavirtapistokkeen asennuttaminen on monikäyttöisempi ja edullisempi vaihtoehto, kuin kiinteä asenteinen latausasema. Voimavirtapistoketta voidaan hyödyntää myös muuhun käyttöön, kun sähkö-/plug-in hybridi auto ei ole latauksessa. Esimerkiksi 3-vaiheiset sirkkelit, lämmittimet yms.